Werken met een arbeidsbeperking is topsport!

Werken met een arbeidsbeperking is topsport! Een leuke oneliner waarmee een cursus van Bartimeus staat aangekondigd. De cursus gaat over energiemanagen in je werk. Dus geen Eneco of Essent, maar je eigen energiehuishouding. Werken als je een arbeidsbeperking hebt, weet ik uit ervaring, is soms best een uitdaging. Geregeld zit ook ik na een dag werken 's avonds meer dood dan levend op de bank. Niet zo handig als je een gezin of andere verplichtingen hebt die je naast je baan wil doen. Je leven bestaat immers niet uit werken en slapen alleen, er zijn nog zoveel andere leuke en nuttige dingen. Een aantal jaar geleden volgde ik daarom deze cursus. Ik haalde er vooral veel tips op van andere VIPS (visual impaired Persons). Opvallend was dat de meeste deelnemers nog een rest visus hadden. In lekentaal: ze konden hun ogen nog deels inzetten op het werk en deden dat veelvuldig. Voor iemand die helemaal niks ziet, liggen de energieverslinders net even anders. Vorige week kwamen we met 9 rijksambtenaren (die net zoveel of liever zo weinig zien als ik) bij elkaar om hierover kennis te delen. Enkele van de bevindingen deel ik hier graag. De grootste energieslurpers zijn ICT en mobiliteit. Wij kunnen ons werk uitvoeren dankzij toegankelijke ICT. Als die niet naar behoren werkt, staan we gelijk buitenspel. Heb je je weleens voorgesteld hoe dat is om als Blinde over een vol perron te lopen, in een propvolle trein te stappen of de uitcheckpaal te vinden? Het KAN allemaal, maar kost ons extra inspanning. Wij denken daar eigenlijk nooit bij na. Het is altijd zo. Even snel het commentaar van 5 verschillende collega's op je stuk verwerken, laat dat even snel maar weg. Diagonaal door een powerpoint heen bladeren, die zal je eerst in een leesbare vorm moeten omzetten. Dan nog is het de vraag of hij niet vol staat met plaatjes en grafiekjes die je toch niet kan lezen. Gelukkig wisselden we naast problemen ook tips en oplossingen uit. De belangrijkste was wel, "blijf communiceren over wat wel en niet kan". Ookal werk je al jaren met iemand samen, herhalen, herhalen, herhalen. Soms helpt het als je het concreet maakt. "Het kost mij minstens een kwartier om die nota de lijn in te sturen, waarschijnlijk kan jij het in 2 muis clicks." Andere belangrijke les: zorg dat je zelf de regie houdt. Zoek proactief werk op dat je goed kan, blijf gewoon je zelf en blijf open in hoe het voor jou is. Na deze serieuze zaken was het tijd voor de inwendige mens. Met al die blinden in optocht door Den haag. Als dat geen topsport is? bron: brailleblog die ik schrijf op het intranet van mijn werk, om mijn collega's het ook eens van een andere kant te laten zien. 4 april om 10:18 ·

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het beestje bij de naam noemen

Een mix van nagelnieuw en eerder gezien

De normaalste zaak van de wereld