Waterskiën

In mijn hoofd herhaal ik de instructies. Hoe vaak heb ik die destijds zelf niet aan anderen gegeven. Knieën tegen je borst, armen recht, maak je klein, de boot doet de rest. "het is net als fietsen, als je het kan, verleer je het nooit." Toch ben ik nerveus. Zou dat laatste echt kloppen? Ik trek mijn knieën tegen me aan, doe de lijn tussen mijn ski's en recht mijn armen. "ga maar!" roep ik en de speedboot trekt op. Ik moet een jaar of 19 zijn geweest. In een brailletijdschrift las ik een aankondiging van een waterski-week voor mensen met een beperking. Mijn zomervakantie was nog open. Het klonk avontuurlijk, die kans greep ik. Het bleef niet bij die ene week. Vele zomers daarna reisde ik af naar Groningen, waar deze waterskiclub Variaski nog altijd is. Het leuke is dat zowel valide als minder valide waterskiërs hier samen sport bedrijven. Of je nu een been of een arm mist, in een rolstoel zit of niet kan zien, voor ieder de juiste instructie of hulp. Ik verhuisde er zelfs voor naar Groningen. Mijn afstudeerstage deed ik daar. Inmiddels maakte ik deel uit van de Nederlandse selectie handy-ski. We reisden af naar europese kampioenschappen en trainden hard. Ook werd ik bestuurslid van Variaski. En organiseerde nu zelf de zomerweken voor mensen met een beperking. Als we met het handy-team op pad waren, was de galgenhumor en zelfspot niet van de lucht. "veel succes and break a leg!" wensten we onze een-beneers toe voor ze van start gingen. Geregeld moest ik op zoek naar mijn spullen wanneeer die vakkundig waren verstopt/verplaatst. "Dat zie je toch, ze liggen daar!" Bij het EK in Frankrijk sloot ik een deal met onze een-armer Toon. (die wij mono-toon noemden). Dat stokbrood van de lunch was niet te snijden met 1 hand en een plastic wegwerpmes. Toon haalde mijn lunch en ik sneed zijn stokbrood. Nu 20 jaar later lig ik voor het eerst weer in het water. Mijn kinderen staan op de steiger toe te kijkken. De boot geeft gas. Ik voel de druk van het water tegen mijn ski's. De lijn trekt strak en....... Yes! Ik kan het nog! (Deze blog is gepubliceerd op Unieksporten.nl)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het beestje bij de naam noemen

Een mix van nagelnieuw en eerder gezien

De normaalste zaak van de wereld