(be)schermen


Bij ons in huis is van alles te doen, tenminste dat vinden wij volwassenen.  Toch kiezen onze jongens er geregeld voor elders af te spreken als dat zo uitkomt. Volgens zeggen, is het bij ons saai. Wat te doen dan nu we hele dagen met zijn allen thuis zitten? Precies, leve de online wereld. Het ene spelletje is nog niet klaar of de één of andere Vlog schalt al door de kamer. Onze eerder strakke afspraken over schermtijd worden met de voeten getreden. Wij hebben natuurlijk hele strenge regels, vinden onze jongens. Wanneer ik dat check bij ouders van vrienden, valt dat allemaal best mee.

Maar hoe doe je dat, goede schermafspraken maken in tijden van thuisblijven? Toegegeven wij zijn niet zo bedreven in het bedenken van creatieve bezigheden voor ons kroost. Vaak komen we niet verder dan lezen, een bordspel doen of helpen bij wat klusjes in huis. Vervolgens weten ze het altijd zo te draaien dat er toch een scherm bij nodig is. Voor een bordspel verzinnen ze extra regels, waarvoor ze echt even iets via google moeten opzoeken. Helpen ze met koken dan wordt internet afgespeurd naar een lekker recept en boeken lezen…. Dat doe je natuurlijk gewoon niet!

Wat het nog lastiger maakt, is dat ikzelf vrijwel bij alles mijn scherm nodig heb. Ik lees wel, maar die luisterboeken worden gestreamed via een app op mijn telefoon, het nieuws volg ik online en ook mijn sportlessen komen digitaal binnen. Mijn grote voordeel is dat ik niet op mijn scherm kijk. Geen uren turen, te veel blauw licht vlak voor het slapen gaan of zere ogen van het focussen. Dat lang op je scherm kijken slecht is voor je ogen, is ondertussen in ons huis wel bekend. Je zou denken dat iemand in je directe omgeving met oogproblemen, je bewustzijn wat vergroot. Helaas, bij pubers werkt dat anders. De korte termijn voordelen winnen ruimschoots. Uiteraard komen mijn oogproblemen niet door het vele schermwerk, maar je zou denken dat dat helpt om je voor te stellen wat slechte ogen betekenen. Oorzakelijke verbanden tussen niet kunnen slapen, hoofdpijn en al die spelletjes zijn in hun ogen flauwekul.

Er zit niets anders op dus dan ze te verleiden met schermloze activiteiten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Dus ik ben wel benieuwd: Hoe bescherm jij jezelf en je huisgenoten?



Reacties

Populaire posts van deze blog

Het beestje bij de naam noemen

Een mix van nagelnieuw en eerder gezien

De normaalste zaak van de wereld