Spelen met je stem

Ik dacht slim te zijn en de taxi voor mijn ritje van hotel naar zingworkshop de avond van te voren vast te bestellen, bleek het ene taxibedrijf al helemaal vol en het andere de volgende ochtend pas nieuwe ritten aan te nemen. “Dat regel ik morgen wel.” dacht ik terwijl ik naar mijn hotelkamer terug liep. Toen ik ’s nachts wakker was, gingen er hele andere gedachten door mijn hoofd. “Wat moet ik doen als ik geen taxi kan krijgen? Is er een alternatief?” Ik ging zelf zover dat ik in de reisplanner keek of het met OV te doen was en hoever ik dan zou moeten lopen. Er bleek geen uitvoerbaar alternatief. Geloof mij, daar word je heel wakker van! Uiteindelijk bedacht ik dat de workshop de hele dag zou zijn. Het ergste dat kon gebeuren was dat ik een deel zou missen. Ik viel weer in slaap, maar stond wel ’s morgens vroeg al bij de receptie met de vraag de taxi vast te leggen. Tien minuten te laat arriveerde ik uiteindelijk op de plek van de workshop, waar de andere vijf deelnemers en de docente al op mij zaten te wachten. Op Facebook had ik deze workshop gevonden. Ik had me al een keer eerder aangemeld, maar toen ik ontdekte wat de afstand tussen mijn huis en het Zanglab (deze plek) was, mijn plan uitgesteld. Ik was niet de enige die van ver kwam trouwens. Er zijn wel meer docenten die geschoold zijn in Complete Vocal Technique (CVT), maar deze wordt gevonden. Ik heb in het verleden best wat zangles en workshops gevolgd, maar CVT was nieuw voor mij. We starten met een voorstelrondje, daarna doken we de theorie in. Het ging over vier manieren waarop je je stem kan gebruiken, vooral om je bereik en volume te verbeteren. De eerste manier was Neutral (zoals ik gewend ben te zingen), de tweede Curbing vervolgens Overdrive en Edge. Alles werd omlijst met voorbeelden, zangoefeningen om het zelf te proberen en plaatjes waarop je kon zien wat er dan met je stembanden en alle holtes gebeurt. Van te voren had ik met de docente overlegd, daarom was ze voorbereid op wat meer tekst en uitleg bij haar powerpoint. Voor mij goed te volgen en heel boeiend. Na een lunch in de tuin was het tijd voor de Masterclass. Ieder van ons was gevraagd een nummer mee te nemen waar je zang-technisch moeilijkheden mee had of iets mee wilde uitproberen. Best spannend om een soort zangles te krijgen, terwijl er vijf anderen met je meekijken. Gelukkig kwam iedereen een keer aan de beurt. Tijdens zo’n individueel moment deden we ook gezamenlijk sommige van de oefeningen mee. Prachtig om te horen hoe een paar aanwijzingen ineens een enorme verandering in iemands stem teweegbrengen. Zelf vond ik het best lastig het schelle, harde geluid dat bij Overdrive en Edge hoort in de hoogte onder de knie te krijgen. Ik greep dan snel terug op Neutral, zoals ik het gewend ben. In de laagte bleek de techniek voor mij flink wat body te geven. Kortom, een leuke kennismaking die naar meer smaakt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het beestje bij de naam noemen

Een mix van nagelnieuw en eerder gezien

De normaalste zaak van de wereld