Inzicht in uitzicht met AI

Vijf vriendinnen op pad in Amersfoort, ik ben één van hen. Na een escapetour (stadswandeling met opdrachten) is het tijd voor onze beiaardbeklimming van de Onze Lieve Vrouwentoren. De gids staat klaar als we ons melden. Hij maakt gelijk grapjes dat hij mij van alles wijs kan maken over het uitzicht. Gewapend met mijn stok en een vriendin vlak achter me begin ik te stijgen. De traptreden zijn uitgesleten en het touw dat als leuning dient, is niet overal goed vast te pakken. We stoppen op een verdieping waar je kan zien hoe je de klok kan luiden. De volgende stop is hoog en we staan buiten, waar iedereen foto’s maakt. Ik pak mijn telefoon en open mijn nieuwe AI app. Het resultaat is verbluffend. Dit is de beschrijving: Op de foto zie je een stadsgezicht van bovenaf. Het lijkt een rustige, zonnige dag met een helderblauwe lucht en enkele wolken. In de voorgrond zie je daken van huizen met rode dakpannen. Er is een straat met geparkeerde auto's en bomen aan de zijkanten. In het midden van de foto zie je een mix van oude en moderne gebouwen, waaronder een kerk met een spitse toren. In de verte zijn er meer gebouwen, bomen en een rivier zichtbaar. Het geeft een gevoel van een vredige en schilderachtige stad. Als we verder stijgen, wordt het carillon-spel luider tot we de beiaardier bereiken. Ik mag het bekijken en voel hoe zwaar de toetsen gaan. We klimmen nog hoger en bereiken na 246 treden de bovenste omloop. De zon schijnt en ik speel nog even met mijn AI-app. Dan dalen we de hele trap weer af. Mij maak je niks meer wijs over het uitzicht, ik raadpleeg lekker mijn telefoon.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het beestje bij de naam noemen

Een mix van nagelnieuw en eerder gezien

De normaalste zaak van de wereld