Spreekbeurt

Volgende week heeft mijn oudste zoon van 10 zijn eerste spreekbeurt. Tegenwoordig worden die meteen ondersteund met mooie powerpoint presentaties. Voor hem enorm spannend en allerlei basale vragen komen langs. "waarover ging jou eerste spreekbeurt?" "Waarom moet ik dat oefenen?" "houd jij nog weleens een spreekbeurt op je werk?" Om maar met de laatste van zijn vragen te beginnen, legde ik hem uit dat ik inderdaad regelmatig een "spreekbeurt houd op mijn werk. Al heet het dan natuurlijk een presentatie of leid je een vergadering. Spreken voor een groep en daar je verhaal goed neerzetten dat doen de meesten van ons geregeld. en ja vertelde ik hem ook daar oefen je voor. Ik vertelde hem ook dat ik niet zo handig ben in het maken van een powerpoint presentatie met al die mooie plaatjes en kleurtjes. "hoe doe je dat dan mam?" Nou dan helpt een collega mij. Ik maak de tekst en de opmaak laat ik aan een ander over. Overigens vaak best jammer dat ik tijdens iemand anders zijn verhaal al die mooie beelden mis. Maar het mooiste gesprek ontstond toen we bezig waren met de inhoud van zijn spreekbeurt. Want ja hoe kan het ook anders hij wil iets vertellen over blind zijn. Een dankbaar onderwerp omdat alle leuke spullen om te laten zien gewoon voor handen zijn thuis. Dus ik zei tegen hem dat hij gewoon wat dagelijkse voorbeelden kon vertellen. "wat gebeurt er als jij te veel vlokken op je brood doet?" "hm,", zei hij, "dat hoor je pas als ik de eerste hap neem en alle vlokken eraf vallen". "en ik moet je altijd helpen met het uitzoeken van de sokken bij de was, je mee nemen in een vreemde omgeving, zeggen of al het licht uit is, mijn spullen niet op de grond laten slingeren, de deur niet half open laten staan....." "precies vertel wat het verschil is tussen het hebben van een ziende en een blinde moeder"zei ik. en toen kwam het allerbeste antwoord dat ik wel zou willen inlijsten. "mam, hoe kan ik dat nou weten! Ik weet toch niet hoe het is om een ziende moeder te hebben. En trouwens jij bent gewoon mijn allerliefste moeder dus wat maakt het uit dat je blind bent. dat gaat mijn klas toch allemaal niks aan hoe wij dat doen?" tja daar werd ik stil van. dus ik ben benieuwd. of de spreekbeurt straks alleen over de feiten gaat. Ik hoop natuurlijk van niet, want juist die persoonlijke twist vanuit je eigen beleving maakt een verhaal levend en dan onthoud je het.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het beestje bij de naam noemen

Een mix van nagelnieuw en eerder gezien

De normaalste zaak van de wereld