Netwerken

Tegenwoordig gaat het om je netwerk. Hoe goed ben jij in netwerken? Hoe groot is je netwerk? Is netwerken vooral veel geblaat en weinig wol of gaat het ergens over? Persoonlijk ben ik een echte netwerker. Wat nu ik erover nadenk best gek is. Een beetje netwerker beweegt zich op bijeenkomsten soepeltjes van de ene naar de andere gesprekspartner en hoor je vaak zeggen: "nu ik je toch zie even het volgende." Beide situaties zijn voor mij niet van toepassing. Het voelt geregeld behoorlijk knullig om in een groter gezelschap te zijn. Waar ik echt even X wil spreken. Informeel toevallig even naar X toe lopen zal niet lukken. Dus vraag ik aan Y "heb jij X misschien gezien?" Daarbij het risico lopend dat Y vraagt: "x, is dat die met dat korte grijze krulhaar?" Tja, meestal ken ik dit soort details niet van mijn netwerkgenoten. Of je plompverloren bij X brengt die ook stond te netwerken met Z. Onopvallend aanhaken, is vrij onhaalbaar als je naar iemand wordt gebracht. toch netwerk ik wat af. Gewoon wanneer iemand je even helpt een kop koffiet te organiseren op een congres, iemand je werkkamer inloopt opzoek naar je collega of die meneer uit de trein die bij de universiteit werkt en die je elke ochtend op het perron ziet. Ik ben altijd opzoek naar een leuk en nuttig contact. Dat het werkt om veel mensen te spreken en te weten wat ze voor werk doen, is voor mij al vaak bewezen. Het netwerk op een lichtvoetige, ongedwongen manier onderhouden als je niet ziet of iemand in je buurt is voor een uitwisseling van kennis, blijft lastig. Dus zoek ik mensen proactief op. Samen lunchen, een kop koffie of gewoon een bijpraat afspraak werken echt. Daarnaast deel ik mijn kennis. Zie ik ergens een leuk nieuwsbericht over het onderwerp waar X aanwerkt dan stuur ik dat even door. Weet ik wie Y kan helpen bij een vraagstuk dan leg ik de verbinding tussen deze 2 mensen. Heeft Z acuut extra capaciteit nodig, ik weet altijd wel een geintereseerde. Het is geven en nemen, halen en brengen. Samen kom je verder dan alleen. En zo netwerk ik wat af. Net werk toch?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het beestje bij de naam noemen

Een mix van nagelnieuw en eerder gezien

De normaalste zaak van de wereld