Over bezorgd

Soms zijn er van die weken. Dan lijkt het of iedereen zijn wegopbreking of verbouwing tegelijk heeft gepland. Hier een hek, daar een lint, hier een container daar een hoop zand. Altijd net op een route die ik normaal gesproken gedachtenloos loop. Ik geef toe, ineens zo'n obstakel op mijn pad, ook bij mij mist dan de alertheid. Het kan er dan dus best heel onbeholpen en onhandig uitzien. Zeker als je geen idee hebt wat er ineens in de weg staat. Maar echt 9 van de 10 keer weet ik prima wat ik doe en waarom. Of je versnelt je pas om nog net je bus of trein te halen. Natuurlijk is de geschrokken reactie van de buschauffeur goed bedoeld. Ik snap ook best dat hij zo'n looppasje liever niet met zijnogen dicht wil doen. Hij is dan ook niet de geoefende stokloper die ik wel ben. Toch valt de opmerking en toon waarmee iemand me daarop aanspreekt soms verkeerd. "wil je dat nooit meer doen, je had je nek wel kunnen breken". of "ik zag je zo stuntelen, ik dacht ik moet maar even ingrijpen". "je hebt vast geen idee waar je bent he, kom ik breng je naar de overkant'. Meestal kan ik mijn eerste antwoord nog net inslikken en bedank ik vriendelijk voor de bezorgdheid. De echte antwoorden in dit geval zouden anders luiden namelijk: "ik ben een volwassen vrouw, ik kan echt zelf wel inschatten wat wel of niet kan. En ik ga over mijn eigen grenzen." of "mijn stok bleef steken, ik wilde even bekijken waarin, ik weet prima waar ik ben. Stuntelen ziet er heel anders uit." En de laatste is natuurlijk de klassieker en echt hij komt regelmatig voor: "Ik wil helemaal niet naar de overkant". Precies dat laatste was gisteren namelijk de reden dat ik voor mijn bus moest rennen. Een zeer aardige mevrouw was op weg om mij naar de overkant te brengen, waar ik niet moest zijn. Het duurde even voordat ik haar aan haar verstand had gepeuterd dat ik bij de bushalte moest zijn. Ik kan niet zien, maar zij blijkbaar niet luisteren…. En ja overbezorgde buschauffeur: "ik neem het risico graag. Want ook ik heb geen zin om 's avonds een half uur in de regen op de volgende bus te wachten." Kortom, er is een groot verschil als het gaat over bezorgd zijn of overbezorgd zijn.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het beestje bij de naam noemen

Een mix van nagelnieuw en eerder gezien

De normaalste zaak van de wereld