te laat!

Volgens mij kan je mensen grofweg indelen in twee groepen: mensen die vrijwel altijd op tijd zijn en mensen die vrijwel altijd te laat binnenkomen rennen. Of nog erger mensen die te laat binnenkomen en denken dat ze daardoor belangrijker worden gevonden, omdat ze zo druk zijn. Ik reken mijzelf tot de eerste groep. Los van het feit dat ik gewoon vind dat je op tijd moet zijn, heeft dat bij mij een pragmatische reden. Ik moet vaak even zoeken naar een vergaderzaal en ruim daar tijd voor in. Daarnaast is het voor mij handig een beeld te hebben wie er allemaal in een overleg aanwezig zijn. Omdat ik niet om me heen kan kijken tijdens het overleg haal ik mijn informatie uit het binnen komen van de aanwezigen. Op dat moment is er ook ruimte even na te vragen wie er binnenloopt of even kennis met iemand te maken die je nog niet kent. Het is fijn een beeld te hebben wie waar zit. Ik kan dan de goede kant op kijken als ik iemand aanspreek of een vraag stel. Het is handig alle stemmen even gehoord te hebben dan weet je wie wie is en hoe hij of zij klinkt. Je kan je vast indenken dat ik helemaal niet blij word als ik zelf de voorzitter van een overleg ben en er zijn laatkomers. je leidt een vergadering, hoort midden in een discussie de deur opengaan en iemand gaat ergens in de zaal zitten. Het is lang niet altijd gepast meteen te vragen, "he wie is dat?" om maar te zwijgen van het effect dat zoiets heeft op de gevoerde discussie. bij toeval moet ik er dan achter komen wie er toch is aangeschoven. Als je toevallig te maken hebt met een wat stillere collega, kan het zijn dat je op mijn aanwezigheidslijstje ontbreekt. Voor mij is een stille laatkomer soms gewoon niet aanwezig zonder hier enige bij bedoeling mee te hebben overigens. Omgekeerd heb ik zelf ook een probleem als ik onverhoopt toch te laat ben. Hoe kom ik in vredesnaam stilletjes een vergaderzaal binnen als je niet ziet waar de tafel en stoelen staan. En al helemaal niet weet waar nog een vrije plek is. Ongezien en ongehoord te laat binnen komen is mij nog nooit gelukt. En omdat ik dat heel vervelend vind, kom ik na genoeg altijd op tijd. Het zou fijn zijn als meer mensen dat zouden doen. dat vergadert een stuk effectiever!  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het beestje bij de naam noemen

Een mix van nagelnieuw en eerder gezien

De normaalste zaak van de wereld