Wagen of wegen?

"het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen, 't zijn de kleine dingen die het doen" Ken je dat liedje nog? Ik moest er onlangs aan denken toen ik werd geconfronteerd met iets dat overging van "service naar selfservice". Allemaal heel handig en efficiënt toch. Je maakt een account aan en klikt een paar keer en voilà, je personeelszaken, bioscoopkaartje, hotel, overmaking, is geregeld, geboekt etc. Kan allemaal tijd- en plaats onafhankelijk. Voor mij geldt dat dit helemaal geen efficiency slag is. Het zoeken op zo'n website of het uitvinden hoe zo'n app werkt, kost me meer tijd dan het oplevert. Vaak is de conclusie na 10 minuten proberen dat ik toch echt een paar ogen nodig heb. Nog frustrerender wordt het als het toegankelijk lijkt, maar niet helemaal is. Je vult een formulier in en net de knop waarmee je moet verzenden, is zonder muis onbereikbaar. In het "gewone leven" zijn dit soort zaken aan de orde van de dag. Een stoplicht zonder tikker, een incheckpaal die meldt dat je saldo te laag is, een digitaal bord dat meldt bij welk perron de volgende bus gaat stoppen en zo kan ik nog even doorgaan. Natuurlijk er zijn altijd aardige mensen in de buurt die je even helpen. Maar soms heb ik daar gewoon even geen zin in. Niet omdat ik niet geholpen wil worden, want dat wil ik graag, omdat ik onafhankelijk en autonoom wil functioneren. Dan waag ik het maar, te snel lopen naar het benodigde bus perron omdat ik mijn bus wil halen, oversteken als ik denk dat het stoplicht groen is... Met alle risico's van dien. Al deze kleine extra inspanningen kosten me energie. De vraag is: hoever kan ik opschuiven op mijn "waagschaal" om in balans te blijven? 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het beestje bij de naam noemen

Een mix van nagelnieuw en eerder gezien

De normaalste zaak van de wereld