Kle(u)ren maken de vrouw

Ik zit aan een tafel onder twee daglichtlampen. Aan de muur voor mij een enorme spiegel. Om mijn schouders een cape om de kleding die ik draag, te neutraliseren. Als eerste is de kraag met de koele en de warme kleuren aan de beurt. Steeds wordt de kraag met repen stof naast elkaar in alle kleuren, een stukje verschoven tot we bij de warme kleuren komen. Ik hoor wat twijfel in de stem van Marisa de kleuradviseur die geroutineerd de kraag om en omklapt. Voor we begonnen met de kleurkragen, zijn mijn oogkleur, haarkleur en huidskleur goed bekeken. Grappig om hier ineens het vakmanschap van mijn oogprothesemaker te ontdekken. In de tekening van de iris van mijn kunstoog zitten meerdere kleuren verwerkt. Heel goed overeenkomend met mijn eigen oog trouwens. Al dit soort kleine details maken het verschil in welke kleur echt bij je past. De kraag met de heldere en de gedempte kleuren volgt. Deze voelt beter. Achter me maakt Marisa goedkeurende geluiden. Er zijn zes categorieën kleuren die elkaars tegengestelde zijn. Helder en gedempt, warm en koel, diep en licht. Ieder mens heeft een eigen kleurtype dat het best past. Combinaties kunnen ook. In totaal leidt dit tot 78 verschillende types. Wij vervolgen onze zoektocht met de kraag met diepe kleuren. Denk bijvoorbeeld aan donkerblauw, donkerpaars of mosgroen. Als de kraag wordt omgeklapt naar de lichte kleuren, hoor ik meteen dat dit het niet is. Mijn gevoel wordt onmiddellijk bevestigd. “Nee, dit maakt je veel te flets, licht is zeker niet jouw kleur.” We testen uitgebreid verder met kledingstukken die ik van huis heb meegebracht en met kleuren die ik (nog) niet in mijn kast heb, maar wel prachtig staan en combineren met accenten die daarbij passen. We maken foto’s met mijn telefoon, zodat ik later thuis mijn jongste zoon kan laten meekijken. Hij is mijn oog als het om de details gaat. Voor elke kleur bedenkt Marisa een omschrijving, zodat ik hem uit mijn herinnering kan vissen. Lammetjeswit, appeltjesgroen, pure chocolade. Zij schildert het beeld dat ik anders natuurlijk in één oogopslag in de spiegel had kunnen zien. We hebben lol en begrijpen elkaar. Ondanks dat ik vaak complimenten ontving over mijn kleding, liep ik al jaren rond met het idee een keer zo’n kleuradvies te laten maken. Een soort check. Zijn de kleuren die ik draag geschikt voor mij? Zijn de combinaties goed? Wat blijkt, de complimenten die ik krijg, kunnen rechtstreeks door naar het personeel van mijn vaste kledingwinkel. Ook het advies van mijn jongste zoon is er één om op te bouwen. Mijn kleuren zijn diep. Wat zoveel zegt als: gebruik diepe kleuren als basis. Combineer die met de warme en koele kleuren. Ik ontvang een kleurenwaaier waarmee ik straks kan nagaan of iets de goede kleur voor mij is. Het laatste stukje van de sessie is een stijladvies. Daarbij gaat het om welk model kleding past bij je figuur, welke haardracht heeft de voorkeur op basis van je gezichtsvorm en welke vorm en afmeting kan je het best dragen als het gaat om patronen en sieraden. De patronen worden omschreven en uitgeknipt zodat ik kan voelen hoe groot een patroon voor mij mag zijn. Ontzettend leuk en nuttig om rekening mee te houden bij een volgende aankoop. Zelf had ik nog altijd geen knoop doorgehakt dit kleuradvies een keer te ondergaan. Ik kreeg het cadeau van mijn oud-collega’s, toen ik begin dit jaar van baan wisselde. Zij hadden zelfs vooronderzoek voor mij gedaan. Zo kwam ik terecht bij Marisa van Color Connecting. Een schot in de roos.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het beestje bij de naam noemen

Een mix van nagelnieuw en eerder gezien

De normaalste zaak van de wereld